Anders Hedin och hans affärsimperium

Anders Hedin har byggt ett av Nordens största bilimperium. Hans företag Hedin Mobility Group spänner över 14 länder med 12 500 anställda som dagligen möter kunder som funderar på elbil eller bensin. Företaget grundades 1985 i Borås, och idag sitter huvudkontoret i Mölndal. Hedins perspektiv är unikt eftersom han ser trender innan de når allmänheten. När orderintaget ökar med 8% under första kvartalet 2025 berättar det något viktigt om var marknaden är på väg. Bilbranschen genomgår sin största förändring på hundra år , och Hedin står mitt i orkanen.
Så tjänar Hedin pengar när vi byter från bensin till el
Försäljningssiffrorna hos Hedin Mobility Group avslöjar mycket. Nettoomsättningen under Q1 2025 landade på 23 072 miljoner kronor. Det operativa kassaflödet rusade från 64 miljoner till 731 miljoner på ett år. Orderboken växte med 15% i början av andra kvartalet jämfört med årets start. I Tyskland köper kunderna annorlunda nu – 56,6% av alla nya bilar har alternativ drivlina. Elbilar ensamma står för 17,7% av nyregistreringarna, en ökning med 35,1% på tolv månader. Hedin erbjuder specialräntor på elbilar för att locka tveksamma köpare. Vissa Mercedes-Benz modeller får kampanjfinansiering med lägre månadskostnad än bensinversionerna. Återförsäljare investerar miljontals i laddstationer och utbildning av säljare. Kostnaden att ställa om är stor , men alternativet är att tappa kunder.
Tre avgörande skillnader mellan elbil och bensinbil som Hedin ser varje dag
Underhåll skiljer sig markant mellan drivlinjerna. Elbilar har inga oljbyten, tändstift eller avgassystem att serva. En bensinbils servicekostnad ligger på 3 000-5 000 kronor årligen, medan elbilar ofta klarar sig med 1 500 kronor. Bränslekostnaden påverkar plånboken kraftigt. Att köra 1 500 mil på bensin kostar cirka 18 000 kronor vid normala priser. Samma sträcka i en elbil kostar 6 000-9 000 kronor beroende på laddmönster. Tysklands laddinfrastruktur växte med 32% på tolv månader till 172 150 publika laddpunkter. Snabbladdare ökade nästan 50% under samma period. Körglädje överraskar många som testar elbil första gången. Elmotorns omedelbara kraft ger acceleration som bensinbilar i samma prisklass inte når. Långdistansförare behöver dock planera laddpaus medan bensinbilar tankas på fem minuter.
Vad händer med bensinbilarnas värde när elektrifieringen rusar fram
Andrahandsmarknaden speglar osäkerheten kring framtiden. Bensinbilar från 2020 tappar värde snabbare nu än för tre år sedan. Plug-in-hybrider växer kraftigt hos Hedin eftersom köpare vill ha båda världarna (vilket känns som en ganska säker satsning just nu). Vissa yrkesgrupper passar bättre med bensin – hantverkare med släp, taxichaufförer i glesbygd, människor utan laddmöjlighet hemma. Hedin ser prispress på förstagångsregistrerade bilar. Marknadsosäkerhet gör att kunder väntar längre innan de bestämmer sig. Finansieringsräntor påverkar valet mer än tidigare. En elbil med statligt stöd kan bli billigare per månad än en bensinbil trots högre inköpspris. Tyskland erbjuder förmånlig beskattning för elbilar som tjänstebilar. Vänta om du kan klara dig utan ny bil i sex månader – priserna sjunker när konkurrensen hårdnar. Köp nu om din gamla bil börjar kosta mer i reparationer än den är värd.
Din nästa bil – vad Anders Hedins satsningar avslöjar
Hedins strategiska val pekar tydligt framåt. Orderboken växer med 15%, och kassaflödet förbättrades från 64 till 731 miljoner kronor på tolv månader. Företaget satsar hårt på elektrifiering samtidigt som bensinbilar fortfarande säljs. Innan du köper nästa bil, ställ dig tre frågor. Hur många mil kör jag årligen och var laddar jag? Vad kostar elbil kontra bensinbil över fem års ägande? Vilken drivlina passar min livssituation bäst nästa decennium? Boka provkörning av både elbil och bensinbil hos din lokala återförsäljare. Känn skillnaden själv innan du läser fler jämförelser på nätet. Framtiden erbjuder fler valmöjligheter än någonsin, och rätt bil finns där ute för just din vardag. Hedin Mobility Groups investeringar visar att branschen tror på mångfald – de finns plats för olika lösningar beroende på behov.


