E klass all terrain för tuffa svenska vägar

Mercedes E-Klass All-Terrain är för dig som älskar kombins lastutrymme men saknar SUV:ens framkomlighet. Bilen står 29 mm högre än vanlig E-Klass och kan dra 2 100 kg – perfekt för husvagnsägare och lantbrukare. Det som gör modellen extra intressant för Oljesug-läsarna är motorutbudet. Du får välja mellan klassisk diesel och en laddhybrid som kombinerar diesel med elmotor. Vill du köra tyst till jobbet på el men ändå ha lång räckvidd på helgen? Eller vill du ha ren dieselkraft utan kompromisser? Vi jämför alternativen och förklarar vad som passar olika behov. Fyrhjulsdriften och luftfjädringen följer med oavsett vilket du väljer. Läs vidare så får du veta vilken E-Klass All-Terrain som matchar din vardag bäst.
Diesel Möter Elmotor – Laddhybriden Som Utmanar Traditionerna
E 300 de 4MATIC är Mercedes laddhybrid-version av All-Terrain. Under huven jobbar en dieselmotor ihop med en elmotor för totalt 313 hk. Batteriet räcker 102 km på el – mer än vad de flesta pendlar på en dag. Ta exemplet med en arbetsresa på 35 km enkel väg. Du kör på ren el fram och tillbaka, laddar hemma över natten, och bränslepumpen blir ett minne blott. Men behöver du åka till Göteborg från Stockholm samma vecka? Då kopplar dieselmotorn in och du rullar vidare utan ångest. Jämför det med E 220 d som alltid drar diesel – kanske mer ekonomisk vid extrem långkörning, men du betalar för varje kilometer i city. E 450 d ger dig råstyrka med 365 hk, men förbrukningen stiger. Nackdelen med laddhybriden är bagageutrymmet: 480 liter mot 615 liter i rena dieselversioner. Batteripaketet tar plats. Priset börjar från 8 300 kr per månad i förmånsvärde och stiger snabbt med tillval (och det är innan du börjat pricka i options-listan).
Fyrhjulsdrift och Luftfjädring – Teknik Som Gör Skillnad På Riktigt
AIR BODY CONTROL är luftfjädringen som skiljer All-Terrain från vanlig E-Klass kombi. Systemet har tre nivåer du justerar efter behov. Behöver du riktigt hög markfrigång? Tryck på knappen så lyfter bilen 35 mm extra. Tänk dig en grusväg till sommarstugan full av hjulspår och stenar – där kommer luftfjädringen till sin rätt. Dynamic Select ger dig fem körprogram , inklusive ett offroad-läge för riktigt kluriga situationer. Vid låg hastighet aktiveras de automatiskt och lyfter chassit ytterligare 20 mm. Vinterkörning i Norrland? 4MATIC fyrhjulsdriften är standard på alla versioner och fördelar kraften mellan hjulen. Släpning av husvagn blir tryggare tack vare det stabila chassit och 2 100 kg dragvikt. Jämfört med vanlig E-Klass får du bättre kontroll på hal väg och mjukare åktur på ojämn asfalt. 19-tums hjul är standard – dom ger komfort men du kan välja större för sportigare utseende.
Vilken E-Klass All-Terrain Passar Dig Bäst?
Pendlar du 40 km enkel väg och har laddbox hemma? E 300 de laddhybriden blir ditt självklara val. Du tankar sällan men njuter av elmotorns tysta kraft varje morgon. Kör du mest motorväg mellan Stockholm och Malmö utan möjlighet att ladda? Då vinner E 220 d på enkelhet och låg förbrukning. Behöver du maximal kraft för tung släpning och vill ha fullt bagageutrymme? E 450 d levererar musklerna utan batteriets platskrävande närvaro. Alla versioner drar 2 100 kg och har fyrhjulsdrift som gör vinterkörning tryggare. E-Klass All-Terrain visar att diesel och elektrifiering fungerar sida vid sida – inte mot varandra. Boka en provkörning och känn skillnaden mellan motoralternativen själv. Luftfjädringen och 4MATIC-systemet imponerar oavsett vad som driver hjulen. Det är skillnaden mellan teori och verklig körupplevelse som avgör ditt val.


