Ford car och varför den fortfarande imponerar

Av Erik Lindström27 oktober 2025
4 min läsning
Ford car och varför den fortfarande imponerar

Henry Ford gjorde något få andra lyckats med – han gav vanliga människor möjlighet att äga en bil. Under tidigt 1900-tal kostade bilar flera årslöner, men Ford ändrade spelreglerna med T-Forden och rullande band-teknik som sänkte priset dramatiskt. Idag står Ford återigen mitt i en revolution. Bensindrivna legender möter elektriska framtidsmodeller som Mustang Mach-E och Puma Gen-E. I Sverige har märket präglat bilhistorien i över 100 år, från de första T-Fordarna 1904 till dagens 64 återförsäljare. Valet mellan bensin och el är nu de stora samtalsämnet för alla som funderar på en ny Ford.

T-Forden som ändrade allt – Bensinbilens genombrott

År 1908 lanserade Henry Ford en bil som skulle förändra världen. T-Forden blev en sensation eftersom rullande band-tekniken minskade produktionskostnaderna kraftigt. Priset sjönk från omkring 850 dollar 1908 till 260 dollar 1925. En svensk arbetare tjänade ungefär 1200 kronor per år runt 1920, vilket gjorde en T-Ford till en dröm inom räckhåll. Mellan 1908 och 1922 såldes hela 14 000 T-Fordar i Sverige. Bilen var enkel, pålitlig och lätt att reparera. Importören Even C. Gjestvang i Stockholm sålde bilarna som smör , och efterfrågan växte explosionsartat efter första världskriget. Bensinbilen dominerade marknaden under nästan 100 år framåt.

Fords svenska äventyr – Från Frihamnen till hela landet

Svenska tullar på importerade bilar var skyhöga under 1920-talet, så Ford hittade en smart lösning. 1929 invigdes Fordhuset i Stockholms Frihamn, där amerikanska bildelar skickades över Atlanten och monterades lokalt. Fabriken jobbade från 1929 till 1931 och hjälpte Ford etablera ett starkt fotfäste. Ford Motor Company Aktiebolag i Sverige grundades 1924, vilket möjliggjorde industriell produktion på svensk mark. Idag finns 64 återförsäljare och 88 verkstäder spridda över landet med huvudkontor i Göteborg. 2024 firade Ford Sverige 100-årsjubileum (ganska imponerande faktiskt). På transportbilsmarknaden är Ford gigantisk med Transit och Ranger som ledande modeller. Lokal närvaro gjorde skillnad då och gör det fortfarande.

Elektrifieringen börjar – Mustang Mach-E leder vägen

Ford tar elbilsrevolutionen på allvar med modeller som Mustang Mach-E och Puma Gen-E. Elbilar erbjuder lägre driftskostnader, tystare körning och blixtrande acceleration från noll. En Mustang Mach-E klarar upp till 600 kilometer på en laddning, vilket räcker för längre resor. Laddning hemma kostar omkring 2-3 kronor per mil jämfört med 10-15 kronor för bensin. Svenska laddstationer finns nu längs E4:an och vid köpcentrum överallt. Elbilar behöver mindre service eftersom motorerna har färre rörliga delar. Batteritekniken förbättras ständigt med snabbare laddning och längre räckvidd. För svenska bilägare som kör dagliga pendlingsresor är elbil ett riktigt smart val.

Bensin, hybrid eller hel-el? Fords tre vägar framåt

Ford erbjuder tre drivlinor för olika behov. Bensinbilar som Focus fungerar bra för långresor , särskilt om du bor på landet utan laddmöjligheter. Plug-in hybrider som Kuga kombinerar elmotor med bensinmotor och ger 50 kilometer eldrift. Efter det tar bensinmotorn över, perfekt för blandad körning. Helt elektriska modeller som Puma Gen-E passar stadsbor och pendlare. Bränslekostnad för bensin ligger på 10-15 kronor per mil, hybrid på 5-8 kronor och elbil på 2-3 kronor. Om du drar släp eller husvagn är bensin eller diesel fortfarande mest praktiskt. Tänk igenom din körprofil innan du bestämmer dig. Provkör alla tre typerna för att känna skillnaden.

Vad kostar det egentligen? El mot bensin i plånboken

Låt oss jämföra en Ford Puma Gen-E med bensinversionen över fem år. Elbilen kostar 400 000 kronor och bensinbilen 300 000 kronor vid köp. Du kör 1500 mil per år. Laddning hemma kostar 4500 kronor årligen medan bensin kostar 18 000 kronor. Elbilar behöver mindre service, kanske 2000 kronor per år mot 4000 kronor för bensin. Efter fem år har du sparat omkring 80 000 kronor i driftskostnader med elbilen. Lägg till statliga förmåner för elbilar och räknestycket blir ännu bättre. Värdeminskningen är däremot snabbare på elbilar just nu. Batteribyte kan kosta 100 000 kronor men moderna batterier håller ofta 15-20 år (så de flesta behöver aldrig byta). Totalkostnaden är ganska jämn, men elbilens fördel växer med ökad körning.

Framtiden är elektrisk – Men bensinbilen finns kvar ett tag

Ford satsar stort på elektrifiering med nya modeller varje år och elektriska transportbilar som Transit Custom EV. Laddinfrastrukturen i Sverige växer snabbt med snabbladdare längs motorvägar och hemmaladdboxar i villakvarter. Batteritekniken utvecklas med längre räckvidd och kortare laddtider runt hörnet. Men bensinbilar fyller fortfarande behov för många. Om du kör långt i glesbygd eller regelbundet drar tunga släp är bensin smart ännu. Provkör både el och bensin för att känna skillnaden själv. Tänk på ditt verkliga körande inte bara vad som låter bra på pappret. Kolla var närmaste service finns, särskilt för elbilar. Ford förnyar sig precis som för 120 år sedan när T-Forden gjorde bilägande möjligt för alla.

Ford car och varför den fortfarande imponerar