Vem äger Hedin Bil egentligen

Hedin Mobility Group är en av Europas största bilhandelskoncerner. Bakom imperiet står Anders Hedin, som både äger och driver verksamheten som VD. Pappa Ingemar och sonen Anders grundade företaget 1985 i Borås. Familjen skapade då grunden för vad som skulle bli en gigant inom bilhandeln. Koncernen verkar nu i 14 länder med 12 500 anställda. Från Borås till kontinenten har Hedin byggt ett nätverk som säljer allt från praktiska bensinbilar till moderna elbilar. Men 2024 och 2025 har varit tuffa år. Elbilsmarknaden vände snabbt , och även storheter som Hedin fick känna av de.
Från Borås till Europa - Hedin-imperiets väg
Hedin Mobility Group startade som en liten bilhandlare i Borås. Genom förvärv och expansion växte verksamheten snabbt. Företaget hette först Hedin Bil, men bytte namn till Hedin Automotive när den svenska verksamheten omorganiserades. Hedin Mobility Group blev paraplyet för alla divisioner. Företaget driver över 130 fullserviceanläggningar bara i Sverige. Verksamheten finns i 14 länder totalt. Omsättningen nådde 81,7 miljarder kronor 2023, vilket visar omfattningen. Anders Hedin har stegat metodiskt, förvärvat konkurrenter och etablerat sig på nya marknader. Det gäller allt från bensinbilsförsäljning till elbilsservice. Från ett familjeföretag i Västergötland till en europeisk tungviktare är steget remarkabelt. Men med storlek kommer också sårbarhet när marknaden svänger.
Elbilskrisen slår hårt - när marknaden vänder
2024 blev ett år att glömma för många elbilsförsäljare. Hedin Mobility Group träffades särskilt hårt. Kinesiska märken som MG och BYD, där koncernen satsat stort, drabbades av tullar och sjunkande efterfrågan. Under tredje kvartalet 2024 sjönk antalet registrerade bilar från nästan 14 500 till under 10 000 jämfört med året innan. Första halvåret 2024 visade en förlust på 718 miljoner kronor varav 487 miljoner kom bara under andra kvartalet. Räntor och osäkerhet gjorde att kunder tvekade. Bensinbilar och framför allt hybridbilar klarade sig bättre. Elbilar, som tidigare var tillväxtmotorn, tappade mark snabbt. Priserna rasade när efterfrågan föll. För dig som funderar på elbil betyder det billigare inköp nu, men också osäkerhet kring andrahandsvärde (något att tänka på om du planerar sälja om några år).
Bensin eller el - vad säger återförsäljarens kris?
Hedin Mobility Groups utmaningar speglar en större tendens på marknaden. Elbilar möter hårdare motstånd än för bara två år sedan. Priserna har sjunkit rejält. En MG4 som kostade 350 000 kronor 2022 hittar du nu för under 280 000 kronor. Samtidigt har räntor höjts, vilket påverkar finansieringen oavsett drivlina. Men elbilar drabbas hårdare eftersom de ofta kostar mer från början. Bensinbilar och hybridbilar blir då mer attraktiva för budgetmedvetna köpare. Långa leveranstider på vissa elmodeller försvann, men efterfrågan gjorde detsamma. Om du kör under 2 000 mil per år och har enkel laddning hemma är elbil fortfarande smart. Kör du längre sträckor utan egen laddning? Då vinner hybriden eller bensinbilen just nu.
Miljardbesparingar - så reagerar koncernen
Hedin Mobility Group svarade på krisen med ett drastiskt kostnadsbesparingsprogram. Målet är att spara en miljard kronor per år från 2025. Det innebär färre anläggningar, effektivare processer och tuffa prioriteringar. För dig som kund kan det märkas genom färre öppna anläggningar och eventuellt längre väntetider på vissa serviceverkstäder. Samtidigt kan det också leda till bättre kampanjer när koncernen behöver sälja av lager. Under första kvartalet 2025 ökade orderingången med 8 procent , vilket ger hopp. Sjunkande räntor och en stabiliserad marknad hjälper till. Återhämtningen är bräcklig, men koncernen siktar på lönsamhet igen. Service och reservdelar påverkas troligen minimalt, eftersom det är lönsamma områden.
Vilka bilmärken får du hos Hedin - elbil möter bensin
Hedin Automotive är återförsäljare för över 50 bilmärken. Det ger dig enormt utbud oavsett om du söker elbil eller bensinbil. Bland elbilsmärkena hittar du BYD, MG, Tesla och även elversioner av klassiska märken som Mercedes-Benz och BMW. För bensinbilar erbjuds allt från Ford och Kia till lyxmärken som Porsche och Mercedes-Benz. Prismässigt varierar det stort. En BYD Atto 3 kostar runt 350 000 kronor, medan en Mercedes EQE ligger över 700 000 kronor. Bensinbilar som Ford Focus eller Kia Ceed hittar du från cirka 250 000 kronor. Tillgängligheten är generellt bra på populära modeller, men exklusiva märken kan ha väntetid. Kampanjerna varierar, men just nu ser du ofta bättre rabatter på elbilar än bensinbilar.
Vad betyder ägarskapet för din nästa bilaffär?
Att köpa från en gigant som Hedin Mobility Group har fördelar och nackdelar. Fördelen är ett starkt servicenätverk över hela Sverige. Garanti och support blir enklare när anläggningar finns nära dig. Finansieringslösningar är oftast flexibla, och kampanjer kan vara aggressiva när koncernen behöver sälja. Nackdelen är att den personliga servicen ibland blir mindre intim än hos en mindre återförsäljare. Jämför alltid priser mellan olika återförsäljare, även inom Hedin-koncernen. En anläggning i Göteborg kan ha andra kampanjer än en i Stockholm. Kolla också garantivillkor noga, särskilt på elbilar där batterier kan vara avgörande. För 2025 pekar trenderna mot stabiliserad marknad och lägre räntor. Det gynnar både elbilsköpare och bensinbilsköpare. Vänta inte på perfekt timing - marknadens svängningar är omöjliga att förutse exakt.


