När köpte Kina Volvo och varför hände det

Den 28 mars 2010 skrev det kinesiska företaget Geely under ett kontrakt som förändrade svensk bilindustri för alltid. För 13 miljarder kronor köpte de Volvo Personvagnar från amerikanska Ford. Många svenskar reagerade med oro - skulle den svenska bilikon förlora sin själ under kinesiskt ägande? Fjorton år senare ser vi en annan sanning. Volvo satsar hårdare än någonsin på elbilar och siktar på att endast sälja elbilar från 2030. Geelys ekonomiska kraft har gjort satsningen möjlig. För dig som funderar på att köpa bil betyder de konkreta val: ska du välja en traditionell bensinvolvo eller hoppa direkt på en elbil? Frågan blir ännu viktigare när andrahandsvärden på bensinbilar kan sjunka snabbare än tidigare.
Från svensk ikon till kinesiskt ägo - så gick det till
Volvo startade sin resa 1927 i Göteborg som ett rent svenskt företag. I 72 år byggde de sitt rykte på säkerhet och kvalitet. Men 1999 sålde Volvo Personvagnar till amerikanska Ford för 64 miljarder kronor. Ford såg Volvo som en perfekt komplettering till sina lyxmärken. Finanskrisen 2008 vände upp och ner på allt. Ford blödde pengar och behövde minska skulder snabbt. Geely såg sin chans. De ville ha Volvos säkerhetsteknologi och europeiska rykte för att bli globala. Förhandlingarna tog över ett år. Svenska anställda oroade sig för framtiden. Skulle fabriker läggas ner? Skulle jobb försvinna? Geely lovade att behålla Göteborg som hjärta i verksamheten. De lovade också att investera i utveckling av nya modeller. Pengarna kom från en blandning av egna medel och kinesiska banklån.
Hur kinesiskt ägande påverkade Volvos bilproduktion
Före 2010 tillverkades nästan alla Volvomodeller i Sverige eller Belgien. Nu finns stora fabriker i Kina som bygger bilar både för hemmamarknaden och export. XC40 Recharge är ett tydligt exempel på det nya samarbetet. Bilen formgavs i Göteborg men batteriteknik kommer från Geelys samarbete med kinesiska leverantörer. Många komponenter som sensorer och skärmar tillverkas i Kina. Det har sänkt produktionskostnader rejält. Samtidigt har några köpare rapporterat problem med elektronik i nyare modeller. Volvo hävdar att kvalitetskontrollen är lika sträng oavsett var bilen byggs. De flesta tester visar att dagens Volvobilar håller hög standard. Faktum är att Euro NCAP fortfarande ger Volvo toppbetyg i krocktest. Teknologiutbytet mellan Volvo och Geelys andra märken som Polestar har påskyndat utvecklingen av elbilar markant.
Volvos väg mot att bli renodlat elbilsmärke 2030
Volvo presenterade 2020 en radikal plan: endast elbilar från 2030. Geelys djupa fickor gör satsningen realistisk. Att utveckla en helt ny elbilsplattform kostar mellan 10-15 miljarder kronor (ingen liten summa direkt). Få bilmärken har råd med det utan stark ägare. XC40 Recharge kom 2020 som Volvos första rena elbil med 418 kilometers räckvidd. C40 Recharge följde 2021 med liknande teknik men coupéform. Den kommande EX90 blir flaggskeppet med förväntad räckvidd över 600 kilometer. Priset för XC40 Recharge börjar runt 550 000 kronor medan en bensindriven XC40 kostar från 370 000 kronor. Skillnaden är stor men driftskostnaderna skiljer sig markant. El kostar cirka 20-30 öre per kilometer medan bensin hamnar på 100-150 öre. För den som kör 2000 mil per år sparar elbilen 14 000-24 000 kronor årligen. Andrahandsvärdet på bensinbilar sjunker snabbare nu när allt fler väljer el.
Vad kinesiskt ägande betyder för dig som bilköpare
Geelys ägande påverkar din vardag som Volvoägare på flera sätt. Garantin är fortsatt tre år med obegränsad körsträcka, samma som under Ford. Servicenätverket i Sverige är oförändrat med 150 verkstäder. Reservdelar kommer snabbare nu eftersom många tillverkas i Kina. Väntetiden har minskat från veckor till dagar för vanliga komponenter. Väljer du en Volvo elbil måste du tänka på laddmöjligheter. Hemmaladdning via väggbox är enklast och kostar 5000-15000 kronor att installera. Snabbladdning på motorväg tar 40 minuter från 10 till 80 procent. Bensinvolvon passar dig som kör längre sträckor regelbundet eller bor utan laddmöjlighet. Elbilen passar perfekt för dig som kör mest i stad och kan ladda hemma. Volvo satsar stort på batteriforskning tillsammans med Northvolt för att sänka kostnader. Om tio år blir elbilar troligen billigare än bensinbilar även vid köp. Frågan är hur snabbt övergången går och hur det påverkar bilmarknaden framöver.


