philipson bil

Philipson bil och deras historia i Sverige

Erik Lindström
Erik Lindström·6 december 2025·
3 min
Philipson bil och deras historia i Sverige

Philipson Bil började sin resa 1908 när Gunnar V. Philipson öppnade dörren till sin första bilverkstad. Han kunde inte ana att företaget skulle bevittna bilbranschens största revolution. Från grova amerikanska bensinmotorer till tysta elbilar har över hundra år passerat. Idag lever arvet vidare genom Veho Bil, som säljer både moderna eldrivna Mercedes och traditionella bensinbilar. Hur har valet mellan drivmedel förändrats? Låt oss ta en titt på resan från förr till nu.

När bensinbilar dominerade - Philipsons guldålder med amerikanska motorer

Under 1920-talet blev Philipson generalagent för Dodge i stora delar av Sverige. Chrysler och Plymouth kom snart efter. Bensin var enda möjligheten för de som ville köra bil. En Dodge Brothers-modell från 1926 drack ungefär 1,5 liter per mil, men bensinen kostade bara några ören litern. Bränslekostnaderna bekymrade ingen. Mackar fanns överallt i städerna, och folk tankade snabbt på vägen hem från jobbet. På 1940-talet prövade Philipson till och med skapa en egen svensk bil, Philipin, med tvåtaktsmotor. Projektet dog när Saab tog över marknaden. Bara en trämodell finns kvar idag.

Övergången till premium - Mercedes-Benz och kvalitetstänket

Philipson blev senare importör av Mercedes-Benz, vilket höjde statusen rejält. Tyska ingenjörer förfinade bensinmotorerna till perfektion. En Mercedes från 1980-talet kunde gå 50 000 mil utan större problem. Bensinstationerna fanns ju överallt , så tankningen tog aldrig mer än fem minuter. Premiumbilar handlade om långsiktighet. Du köpte en bil som höll i decennier. Service var noga planerad, och mekanikerna kände motorerna ut och in. Många kunder såg bensindrivna Mercedes som säkra investeringar. Tekniken var beprövad och pålitlig (och är det fortfarande på många sätt).

Veho tar över - när elbilen kommer in i bilden

År 2011 köpte finska Veho flera av Philipsons anläggningar i västra Svealand. 2020 bytte verksamheten officiellt namn till Veho Bil i Falun, Karlstad och Örebro. Samtidigt rullade Mercedes EQ-modeller in på gården. Plötsligt kunde du välja mellan bensin och el på samma ställe. Skillnaderna blev tydliga snabbt. Laddning tar längre tid än tankning, kanske 30 minuter på snabbladdare mot fem minuter vid pumpen. Räckvidden på elbilar når 40-60 mil, medan bensinbilar klarar 70-100 mil per tank. Servicen skiljer sig också. Elbilar har färre rörliga delar, så verkstadsbesöken blir mer sällsynta.

Vad passar dig? Elbil eller bensinbil hos moderna Veho

Bor du i stan och kör mest korta sträckor? Då fungerar elbilen perfekt. Du laddar hemma över natten och startar varje morgon med full "tank". Pendlar du 15 mil varje dag på landsbygden? Bensinen ger större flexibilitet. Räkna på fem år framåt. En elbil kostar mindre i drift (cirka 2 kronor per mil i el mot 8-10 kronor i bensin), men laddboxen hemma kostar 15 000-25 000 kronor att installera. I Mellansverige har laddinfrastrukturen vuxit rejält. Längs E18 och E20 finns snabbladdare var femte mil. Miljömässigt släpper elbilar ut mindre, speciellt med nordisk el. Besök Vehos anläggningar i Falun, Karlstad eller Örebro för provkörning. Känn skillnaden själv.

Vart är Philipson på väg? Framtidens bilhandel

Veho satsar på både el och bensin framöver. Kunderna ska få välja själva. Den historiska kunskapen från Philipsons 100 år hjälper verkligen. Personal som förstår mekanik kan förklara tekniska skillnader mellan drivlinjer. Du hittar anläggningarna i Falun vid Svärdsjövägen, i Karlstad vid Björneborg och i Örebro vid Skebäcksgatan. Ring och boka tid för provkörning av både elbil och bensinbil. Känn accelerationen i en EQ-modell och jämför med en traditionell motor. Bilhistorien fortsätter utvecklas, precis som den gjort sedan Gunnar Philipson öppnade sin första verkstad 1908. Tekniken ändras , men behovet av pålitliga bilar och bra service består.