Böter vid körförbud i Sverige

Att få en röd och gul klisterlapp i framrutan är inte kul. Spansk flagga kallas den bland bilägare, och det betyder körförbud. Din bil får helt enkelt inte rulla förrän du fixat felen. Reglerna gäller alla fordon - din gamla Volvo, din nya Tesla eller grannens dieselbil. Besiktningspersonalen sätter dit lappen när de hittar fel som kan orsaka olyckor. Du måste lämna bilen där tills problemen är lösta.
Så får din bil körförbud vid besiktning
Bromsar som inte fungerar ordentligt är en vanlig orsak. Slitna bromsbelägg eller läckande vätskan gör att besiktningsmannen säger stopp direkt. Trasig styrning, lampor som inte lyser och däck med för grunt mönster hamnar också på listan. Rostskador runt fästpunkter för säkerhetsbälten eller där komponenter sitter fast är allvarligt. Villkorstvåa är mildare - då kan du köra,men måste fixa felet till nästa besiktning. Elbilar slipper avgaskontrollen men besiktigaren kollar batteriet och ladduttaget extra noga. Bensinbilar får däremot partikelmätning som kan visa överraskande fel.
Vad händer om du kör ändå?
Böterna kommer direkt om polisen stoppar dig. Bötesbeloppet varierar men kan bli flera tusenlappar. I värsta fall drar myndigheterna in ditt körkort helt. Grovt olovligt körande kan leda till fängelse upp till sex månader. Polisen har rätt att beslagta bilen på plats. En bilägare i Stockholm fick 5000 kronor i böter efter att ha kört sin bil med körförbud till en verkstad tre kilometer bort (ja, verkligen bara tre kilometer). Det spelar ingen roll om du kör elbil med noll utsläpp eller bensin. Lagen ser likadant på alla fordon när säkerheten är bristfällig.
Nya EU-regler gör körförbud hårdare
Från 2025 gäller körförbud i hela EU, inte bara där du fick de. Tänkte du köra till Tyskland eller Danmark trots förbud? Glöm det. Polisen i andra länder kan stoppa dig och skriva böter. Rattfylleri, extrema hastighetsöverträdelser och olyckor med allvarliga skador omfattas. En svensk förare med körförbud efter rattfylleri kan alltså inte längre köra i Spanien heller. Systemet kopplar ihop medlemsländernas register automatiskt. Syftet är att öka säkerheten för alla på vägarna , oavsett var man befinner sig.
Elbilar möter nya krav vid besiktning
Bensinbilar riskerar oftare körförbud på grund av skärpta miljökrav. Partikelmätning tar gamla dieslar och bensinare som inte klarar Euro 5-reglerna. Reparationskostnaden kan nå 60 000 kronor eller mer för äldre bilar. Elbilar har andra utmaningar istället. Batterihälsan måste kontrolleras och ladduttagen får inte vara skadade. Elektriska säkerhetssystem granskas hårdare än på bensinbilar. En gammal elbil med försämrat batteri kan tvingas stanna kvar vid besiktningen. Oavsett drivmedel ökar kraven kontinuerligt för att hålla trafiksäkerheten på god nivå.
Så undviker du körförbud och böter
Kolla bilen innan du bokar besiktning. Titta på däckmönstret med ett mynt - ska vara minst 3 millimeter djupt. Testa alla lampor genom att gå runt bilen medan någon trycker på bromsarna och blinkers. Lyssna efter konstiga ljud från bromsarna när du kör. Ratten ska inte vibrera eller kännas lös. Åtgärda anmärkningar direkt efter besiktningen istället för att vänta. Det kostar mindre att fixa problemen tidigt än att betala böter senare. En enkel kontroll varje månad tar fem minuter men sparar mycket pengar och besvär.
Ta hand om din bil - oavsett drivmedel
Körförbud handlar om trafiksäkerhet för dig och alla andra på vägen. En bil med trasiga bromsar kan orsaka olyckor som skadar oskyldiga människor. Både elbilsägare och bensinbilsägare har samma ansvar att hålla sina fordon i skick. Rutinkontroller är enkla att göra själv mellan besiktningarna. Kolla bromsvätska, däcktryck och att lamporna fungerar. Boka service när bilen låter konstigt eller känns annorlunda att köra. Ett litet besök på verkstaden kostar mycket mindre än böter, bärgning och reparationer i efterhand. Din plånbok och familjen tackar dig.


