Vilka är världens största oljeföretag

Sverige gick från att importera fotogen på 1800-talet till att bli ett land där bensinmackar finns i varje hörn. Bilar förändrade vår relation till oljan grundligt. I över hundra år har oljeföretagen format hur vi rör oss på svenska vägar. Nu står vi vid ett vägskäl där elbilen utmanar oljans dominans på riktigt.
Från ryska Naftasyndikat till svenska Circle K – oljans resa till Sverige
Mitten av 1800-talet var startskottet för oljans intåg i Sverige. Göteborgs hamn blev centrum för import av fotogen och andra oljeprodukter. Lokala handelsfirmor som Adolph Meyer & Co och Bröderna Sandberg tog chansen. Konkurrensen blev så hård att små bolag slogs samman för att överleva. Vestkustens Petroleum AB bildades 1895 som ett resultat av sammanslagningar.
Under 1920-talet hände något oväntat på svenska gator. Sovjetiska Naftasyndikat öppnade bensinmackar över hela landet. Röda sovjetiska mackar sålde billig bensin till svenska bilister i decennier. När politiken förändrades mot slutet av 1930-talet blev mackarna istället Gulfmackar. Få svenskar minns idag att de tankade sovjetisk bensin på vägen till jobbet.
Amerikanska oljejättar upptäckte Sverige under 1900-talet. Texaco etablerade sig här 1937 och stannade i 20 år. Gulf följde efter och köpte upp de gamla sovjetiska mackarna. Stora internationella bolag såg svenska bilister som en lönsam marknad. Uppköp och sammanslagningar blev vanligt när kampen om kunderna hårdnade.
Idag dominerar Preem, Shell och Circle K marknaden. Preem är nordens största oljeraffinaderi med anläggningar i Lysekil och Göteborg. Circle K (tidigare Statoil) har hundratals mackar längs svenska vägar. Shell har funnits här sedan 1900-talets början och är fortfarande en stark aktör. Internationella jättar äger nu nästan hela branschen.
Svenska handelsfirmor från 1800-talet finns inte kvar längre. Globala företag tog över den lokala oljehandeln steg för steg. Få svenskägda aktörer finns kvar inom oljebranschen. Marknaden har konsoliderats till några få stora kedjor som alla ägs från utlandet.
Lundin Energy – när oljebolag hamnar i etiska gråzoner
Lundin Energy är Sveriges mest omtalade oljebolag genom tiderna. Adolf Lundin grundade företaget som blev känt för oljeprospektering i Nordsjön. Bolaget noterades på Stockholmsbörsen och växte snabbt. Namnet Lundin blev synonymt med svensk oljeindustri. Idag heter företaget Orrön Energy efter en omstrukturering.
Sudan blev Lundin Energys mest kontroversiella kapitel. Under 1990-talet bedrev bolaget verksamhet i konfliktområden i landet. Civilbefolkningen drabbades hårt av strider kring oljeområdena. Medier och människorättsorganisationer uppmärksammade situationen. Rättsprocesser inleddes mot bolagets ledning för påstådda krigsbrott.
Etiska frågor blev plötsligt centrala för investerare. Svenska banker och pensionsfonder drog sig ur Lundin Energy. AP-fonderna sålde sina aktier av etiska skäl. Internationella investerare följde efter och avyttrade innehav. Bolagets rykte skadades trots att inga fällande domar kommit.
Vanliga svenskar började ifrågasätta oljeindustrin. När vi tankar på macken, varifrån kommer pengarna? Stödjer vi företag med tveksam historik? Dessa frågor blev relevanta för allt fler. Sambandet mellan bensin i tanken och etik blev tydligare.
Lundin Energy har minskat sin oljeverksamhet kraftigt de senaste åren. Fokus ligger nu mer på vind- och vågkraft. Omprofileringen till Orrön Energy signalerar en ny riktning. Men historien från Sudan följer fortfarande företaget. Förtroendet tar tid att återbygga när de väl skadats.
När oljekrisen tvingade Sverige att tänka om
1970-talets oljekris skakade om Sverige på djupet. Oljan stod för 80 procent av landets energiförsörjning. När OPEC höjde priserna kraftigt drabbades svensk industri och hushåll. Köer vid bensinmackarna blev vardagsmat. Sverige insåg att oljeberoendet var farligt.
Politikerna beslutade om en massiv omställning av energisystemet. Vattenkraft och kärnkraft blev prioriterade alternativ till oljan. Miljardinvesteringar gjordes för att bygga nya kraftverk. Målet var tydligt – minska sårbarheten för oljepriser. Hela Sveriges energipolitik ändrades på bara några år.
Resultaten kom snabbare än väntat. 1990 hade oljans andel av energiförsörjningen sjunkit till 30 procent. På bara 20 år halverades beroendet av olja. Vattenkraft och kärnkraft tog över rollen som basen i elsystemet. Industrin ställde om till mer energieffektiva processer.
Parallellerna till dagens bilmarknad är slående. Precis som oljekris fick Sverige att satsa på alternativ energi driver nu klimatfrågan fram elbilen. Både då och nu handlar det om att minska beroendet av fossil olja. Tekniska lösningar och politiska beslut går hand i hand. Förändringen känns igen från 70-talet.
Lärdomen från oljekrisen är klar – Sverige kan ställa om när viljan finns. Från 80 till 30 procent på två decennier visar handlingskraft. Nu står vi inför nästa stora omställning inom transportsektorn. Elbilar ersätter bensinbilar allt snabbare. Historien upprepar sig fast på nya vägar.
Vad händer med bensinmackarna när alla kör elbil?
Bensinmackarna genomgår sin största förändring sedan bilarnas intåg. Försäljningen av bensin och diesel minskar för varje år som går. Samtidigt ökar antalet elbilar explosionsartat på svenska vägar. Circle K och andra kedjor inser att framtiden ser annorlunda ut. Affärsmodellen måste förändras för att överleva.
Laddstationer dyker upp på allt fler bensinmackar. Circle K investerar miljoner i snabbladdare vid sina stationer. Shell bygger laddinfrastruktur parallellt med gamla bensinpumpar. Preem testar olika koncept för att locka elbilister. Mackarna förvandlas från bränslepumpar till servicestationer.
Försäljningen skiftar från bränsle till annat. Kaffe, mackor och bilavvårning blir viktigare inkomstkällor. Många mackar har redan större vinst på butiken än på bränslet. När folk laddar tar det längre tid än att tanka bensin. Elbilister hinner handla mer medan bilen laddar (vilket ju mackarna älskar).
Biobränslen blir en brygga mellan bensin och el. HVO100 och andra förnybara drivmedel växer i popularitet. Äldre bilar kan köra på biobränsle utan ombyggnad. Energimyndigheten stöttar utvecklingen av hållbara alternativ. Omställningen går stegvis istället för över en natt.
Framtiden för bensinmackar är inte slutet utan förändring. Strategiska lägen vid vägar förblir värdefulla. Bekvämlighet och service kommer alltid behövas av bilister. Oljeföretagen anpassar sig till nya kundvanor och behov. Mackarna överlever genom att bli mötesplatser istället för bara tankställen.
Ditt val vid pumpen formar morgondagens energi
Varje gång du väljer vad du tankar påverkar du oljebranschens framtid. Följ Organisationen Sveriges Servicestationer för att hålla dig uppdaterad om branschnyheter. Energimyndigheten erbjuder gratis råd om elbil kontra bensinbil. Gör medvetna val utifrån dina behov och värderingar. Du är med och formar omställningen varje gång du besöker macken.


