Riddermark bil bedrägeri och hur du skyddar dig

Riddermark Bil säljer bilar för nästan 10 miljarder kronor varje år. De är Sveriges största aktör på begagnatmarknaden. Ändå har 2025 varit ett turbulent år för företaget. Polisen gjorde razzia mot deras anläggning i Örebro för sex veckor sedan. Tre anställda utreds nu för att ha lurat företaget på miljoner. Dessutom har 51 bilköpare fått rätt mot Riddermark via Allmänna Reklamationsnämnden sedan 2023. Även arbetsmiljöproblem har uppdagats. Företaget riskerar böter på 800 000 kronor om de inte fixar bristerna. För dig som letar bil – vare sig de är en elbil eller bensinare – visar fallet hur viktigt det är att kolla upp handlarens rykte innan du skriver under.
Polisrazzian i Örebro – Vad Hände Egentligen?
Polisen kom utan förvarning. De genomsökte Riddermarks anläggning i Örebro för sex veckor sedan. Tre anställda misstänks för grov trolöshet mot huvudman. De ska ha tillskansat sig miljonbelopp från företaget. Riddermark själva polisanmälde så fort de upptäckte oegentligheterna. Chefsjurist Gabriel Westin förklarar att deras kontrollsystem faktiskt fungerade. Att upptäcka bedrägerier internt är ett bra tecken på rutiner som håller. Men utredningen väcker frågor hos kunderna. Kan man lita på en bilhandlare när anställda misstänks för brott? Det påverkar förtroendet , även om företaget själva slog larm.
Intern brottslighet kan skada hela verksamheten. När anställda agerar oärligt riskerar även kunderna att drabbas. Priser kan bli felaktiga. Dokumentation kan vara ofullständig. Kvalitetskontrollen kan ha brustit. För dig som köper begagnad bil betyder det att extra försiktighet krävs. Kolla alltid bilens historik själv. Lita inte bara på vad säljaren säger (lätt att lova guld och gröna skogar). När en så stor aktör hamnar under polisutredning måste du som kund skydda dig.
51 Anmälningar Till ARN – Kundernas Vittnesmål
Sedan början av 2023 har 51 bilköpare fått rätt mot Riddermark via ARN. Nio av dem har fått häva köpet helt. Problemen varierar stort. En kund köpte en bil som marknadsfördes som en viss årsmodell, men fick en äldre variant. En annan lovades bra vinterhjul men fick däck som var helt olämpliga för vinterkörning. Någon fick löfte om dragkrok, men det visade sig att bilen inte fick ha dragkrok monterad enligt reglerna. Tekniska fel som verkstaden inte kunde åtgärda förekom också. I flera fall svarade inte Riddermark ens på ARN:s förfrågningar.
Tänk dig att du hämtar din nyblivna bil. Glädjen är stor. Du kör hem och börjar märka problem. Bromsarna känns konstiga. Däcken håller inte på vintervägen. Du kontaktar Riddermark men får inget svar. Frustrationen växer. Du har lagt kanske 200 000 kronor på bilen. Nu står du där med en produkt som inte lever upp till löftena. Många kunder har upplevt exakt detta. Vissa har fått upprättelse genom ARN. Andra har fått kämpa hårt. I några fall har Riddermark tagit ansvar och återköpt bilar , men långtifrån alltid.
Ett konkret exempel: En familj köpte en SUV för att dra husvagn på semestern. Säljaren lovade att dragkrok skulle monteras. Men efter köpet visade det sig att bilmodellen inte tilläts ha dragkrok enligt tillverkarens regler. Familjen stod där med en bil de inte kunde använda som planerat. ARN gav dem rätt att häva köpet. Riddermark tvingades återbetala pengarna. Sådana misstag borde aldrig hända hos Sveriges största begagnathandlare. Ändå sker dom upprepade gånger.
Så Skyddar Du Dig När Du Köper Begagnat
Du har rättigheter som köpare. Börja alltid med att kolla bilens fullständiga historik. Begär servicebok och kvitton på utförd service. Kontrollera registreringsnummer via Transportstyrelsen för att se mil och besiktningshistorik. Ta med en kompis som kan bilar när du provar. Två par ögon ser mer än ett. Fotografera eventuella skador innan du skriver under. Be om skriftliga löften – muntliga utfästelser räknas inte lika mycket vid tvist.
Du har 24 månaders reklamationsrätt på begagnade bilar. Om fel uppstår inom två år kan du kräva att säljaren åtgärdar problemet. Lagen står på din sida. Håll alla papper sparade. Mejl, SMS och kontrakt blir dina bevis om något går fel. Om Riddermark eller annan handlare inte svarar eller vägrar hjälpa dig finns ARN som hjälpinstans. Det kostar inget att anmäla dit. Processen tar några månader men ger ofta resultat.
Varningssignaler att se upp för: säljare som pressar dig att bestämma dig snabbt, oklara villkor i kontraktet, vägran att låta dig ta bilen till egen mekaniker för kontroll. Om priset verkar för bra för att vara sant – var extra noggrann. Gäller för både elbilar och bensinbilar. Elbilar kräver extra koll på batteriets skick och laddkapacitet. Begär batteritest i skriftlig form. Bensinbilar behöver inspektion av motor och växellåda. Investera gärna 2000 kronor i en oberoende besiktning innan köp. Det kan rädda dig från en dålig affär värd 200 000 kronor.
Lista dina krav skriftligt innan du åker till handlaren. Exempelvis:
- Fullständig servicehistorik från auktoriserad verkstad
- Skriftlig garanti på minst sex månader
- Möjlighet att återlämna bilen inom 14 dagar vid allvarliga fel
- Bekräftelse på att alla utlovade tillbehör ingår (dragkrok, vinterhjul, etc.)
- Tydligt angiven årsmodell och utrustningsnivå
Tveka inte att gå därifrån om något känns fel. Det finns fler bilar där ute. Din egen research är ditt bästa skydd.
Vad Händer Härnäst Med Riddermark?
Polisutredningen fortsätter. De tre anställda är fortfarande misstänkta men inte dömda. Samtidigt arbetar Riddermark med externa konsulter för att förbättra sina rutiner. Arbetsmiljöverket väntar på åtgärder mot luftföroreningar och bristfällig avgasutsug. Böterna på 800 000 kronor hänger över företaget som ett hot. Bolaget måste visa att de tar problemen på allvar. Förtroendet från kunderna står på spel. Med en omsättning på 9,6 miljarder kan de inte ignorera kritiken.
För dig som konsument betyder det här att läget är i rörelse. Riddermark kan komma starkare ur krisen om de verkligen genomför förbättringar. De kan också fortsätta på samma spår med klagomål och problem. Du behöver inte vänta och se. Du har makten genom dina val. Köp inte från handlare med dåligt rykte om alternativ finns. Använd dina rättigheter när något går fel. Dela dina erfarenheter med andra bilköpare.
Kunskap är ditt bästa verktyg. När du förstår dina rättigheter blir du svår att lura. När du vet vilka varningssignaler du ska leta efter undviker du dåliga affärer. Oavsett om drömmen är en smidig elbil eller en pålitlig bensinare gäller samma principer. Kolla upp handlaren. Granska bilen noggrant. Få allt på pränt. Med dessa verktyg kan du köpa begagnat med självförtroende, även när jättarna snubblar.


