Hur mycket AdBlue drar en bil

Du ställer dig vid macken och tittar förvirrat på ett extra tanklocksutrymme. Ett blått lock med konstiga symboler. Välkommen till dieselbilsägarens verklighet – där AdBlue blivit lika viktigt som själva bränslet. Det här är en vätska som din dieselbil måste ha för att ens starta. Utan den står du still. AdBlue består av urea och vatten, samma ämne som finns i gödsel. Det låter konstigt, men blandningen gör faktiskt dieselavgaserna betydligt renare. För dig som dieselägare innebär de en extra kostnad att räkna med. Men hur mycket drar bilen egentligen? Och vad kostar det per år?
Vad är AdBlue och varför slurpar din dieselbil det?
Tänk på AdBlue som vitaminer för avgaserna. När dieselbilen bränner bränsle uppstår kväveoxider – riktigt otrevliga grejer för luften vi andas. AdBlue sprutas in i avgasröret där det möter de heta avgaserna. Vätskan omvandlar kväveoxiderna till ofarlig kväve och vattenånga. Systemet kallas SCR, selektiv katalytisk reduktion. Euro 6-standarden som infördes 2015 tvingade tillverkare att montera SCR-system i nästan alla dieselbilar. Din Volvo XC60, VW Passat eller BMW 320d från 2016 och framåt har garanterat AdBlue-tank. Tanken tar slut visar instrumentpanelen varningar. Bortse från dem och motorn startar till slut inte alls. Bilen skyddar sig själv från att bryta mot miljöregler (smart, men jävligt irriterande om du glömt fylla på).
Så här mycket AdBlue drar olika bilar (siffror du kan räkna med)
Personbilar förbrukar vanligtvis 0,5 till 2 liter AdBlue per 100 mil. Det motsvarar ungefär 1-3% av dieselförbrukningen. Kör du ekonomiskt och mest på landsväg hamnar du i nedre delen. Tung stadstrafik med många starter ökar förbrukningen. Lastbilar och transportfordon drar betydligt mer – upp mot 4-6% i förhållande till dieseln. AdBlue-tankarna varierar mellan modeller. En VW Passat rymmer cirka 12 liter. Volvo V90 har 17 liter. Mercedes Sprinter kan ha upp till 25 liter. Räkneexempel: Kör du 2000 mil per år i en genomsnittlig dieselbil behöver du ungefär 20-40 liter AdBlue totalt. Din körstil spelar stor roll. Aggressiv körning , tung last och vinterkyla ökar alla förbrukningen.
Vad kostar det egentligen? (räkna på din plånbok)
Priset varierar kraftigt beroende på var du köper. Pumpen på macken tar 10-15 kronor per liter – bekvämt men dyrt. Dunkar på 10 liter kostar 7-10 kronor per liter på Biltema eller bensinstation. Storpack på 20 liter blir ännu billigare om du kör mycket. Räkna ut årskostnaden själv. Kör du 1500 mil landar AdBlue-kostnaden på 150-400 kronor per år beroende på bil och inköpspris. Det är faktiskt ganska lite jämfört med andra driftskostnader. En bensinbils årliga service kostar lätt 3000-5000 kronor. Perspektiv är viktigt här. AdBlue är billigt försäkring mot motorskador och böter. Ett SCR-system som går sönder på grund av fel AdBlue kan kosta 20 000-40 000 kronor att laga.
Tips för att spara AdBlue (och undvika pinsamma stopp)
Köp större förpackningar så sparar du pengar direkt. Lär dig fylla på själv – det är lika enkelt som att hälla spolarvätska. Håll koll på nivån via bilens display eller varningslampa. Fyll på innan vintern kommer, eftersom AdBlue fryser vid minus 11 grader. Lagra dunkarna svalt men inte i frys. Förslut behållaren ordentligt så håller vätskan längre. Hållbarhetstiden är ungefär två år om du förvarar den rätt. Det absolut värsta misstaget? Hälla diesel i AdBlue-tanken eller tvärtom. Reparationen kostar lätt 50 000 kronor eftersom hela systemet måste rensas. Ha alltid en reservdunk i bagaget på långresor. Den får plats och räddar dig från att stå still mitt i ingenstans. Somliga mackar längs glesbygdsvägar har inte AdBlue-pump.
AdBlue vs framtiden: Varför elbilar skiter i allt det här
Elbilar har varken AdBlue-tank, oljebyte eller avgasbesiktning. De rullar tyst utan krångliga vätskor att hålla koll på. Miljökraven skärps hela tiden vilket gör SCR-system mer komplexa och dyra. Framtidens dieslar behöver ännu mer utrustning för att klara kraven. Dieselbilen blev definitivt renare med AdBlue – kväveoxiderna sjönk kraftigt. Men elektrifieringen tar bort behovet helt. Du vet nu exakt vad din dieselbil behöver och hur mycket det kostar. Kanske 300 kronor per år och lite extra uppmärksamhet vid tankningen. För många långmilare fungerar diesel fortfarande utmärkt. Men nästa gång du står och fyller på den blå vätskan kanske du funderar på om laddkabeln är enklare. Både diesel och el har sina platser på vägarna just nu. Det beror helt på hur du kör.


