Vem är Polestars VD och vad gör hen

Av Erik Lindström2 november 2025
3 min läsning
Vem är Polestars VD och vad gör hen

Thomas Ingenlath tog sig från ritbordet till VD-stolen på ett sätt som få andra bilchefer har gjort. Han formade Volvos moderna utseende som designchef innan han tog steget över till Polestar. Företaget växte fram ur samarbetet mellan Volvo och kinesiska Geely, och idag står de som ett självständigt elbilsvarumärke. För dig som funderar på att lämna bensinbilen bakom sig representerar Polestar en annorlunda väg framåt. Bilarna bär tydliga spår av Ingenlaths designbakgrund, och företaget har valt att satsa på premiumsegmentet snarare än massproduktion. Kombinationen av svensk design och elektrisk kraft gör Polestar till ett intressant alternativ när du jämför framtidens bilar med gårdagens.

Thomas Ingenlaths designfilosofi - mindre krom, mer framtid

Ingenlaths designbakgrund syns i varje detalj på Polestars bilar. Han har tagit bort nästan allt krom och onödiga linjer. Målet är en ren, skandinavisk look som skiljer sig från traditionella bilar med glansiga detaljer och aggressiva grillar. Polestar 4 saknar till och med bakruta - istället används en kamera som visar vägen bakom. Det låter konstigt, men Ingenlath menar att de ger bättre huvudutrymme och en modernare profil (jag var också skeptisk första gången jag hörde om det). Jämför du en Polestar med en klassisk BMW eller Mercedes ser du skillnaden direkt. Där de tyska bilarna ofta har prydnadslister och krom överallt ,håller Polestar det enkelt. Mindre är faktiskt mer här.

Polestars modellutbud 2025 - tre elbilar på amerikansk mark

Polestar säljer nu tre modeller i USA: Polestar 2, 3 och 4. Polestar 2 har ett 79 kWh batteri, fyrhjulsdrift och 469 hästkrafter. Räckvidden landar på 254 miles, ungefär lika långt som många bensinbilar kommer på en tank. Laddning från 10 till 80 procent tar under 30 minuter - snabbare än att äta lunch på en resturang. Polestar 3 tillverkas i South Carolina och kostar mellan 67 500 och 79 400 dollar. Den är en större SUV för familjer som behöver utrymme. Polestar 4 är en crossover coupe med sportigare känsla. Tänk på att Polestar 2 inte längre kvalificerar för federala subventioner vilket påverkar slutpriset märkbart.

Från motorolja till laddkabel - vad Polestars strategi betyder för bilköpare

Övergången från bensin till el handlar om mer än bara drivlinan. Polestar siktar på premiumköpare som tidigare valde tyska eller japanska lyxbilar. Prisnivån ligger högre än många massmarknads-elbilar, vilket utesluter budgetköpare. Bor du i lägenhet utan tillgång till laddning hemma? Då blir det krångligare att äga en elbil. Kör du däremot mestadels korta sträckor och kan ladda hemma passar en Polestar utmärkt. Räckvidden på 254 miles räcker för de flesta veckopendlingar. En bensinbil är kanske smartare om du ofta kör långa sträckor utan planering eller bor på landsbygden med få laddstationer. Tänk igenom dina faktiska körvanor innan du bestämmer dig - det är liksom ganska viktigt.

Framtiden rullar in - vad händer näst för Polestar?

Nästa generation Polestar 2 väntas 2028, vilket ger nuvarande modell några år till på marknaden. Företaget expanderar produktionen i USA för att undvika tullar och komma närmare kunderna. Ingenlaths ledarskap formar ett bilföretag utan klassiska dealernätverk och krångliga mellanhänder. Marknaden rör sig från liter bensin till kilowattimmar och Polestar leder förändringen från premiumhållet. Funderar du på ditt nästa bilval? Tänk på hur du faktiskt använder bilen. Räcker räckvidden för din vardag? Finns laddning där du behöver den? En elbil är inte alltid rätt svar för alla, men för rätt person i rätt situation kan en Polestar vara precis vad som behövs. Valet är ditt, men nu vet du åtminstone vad som händer i elbilsvärlden.