Release me reklam och dess påverkan på konsumenter

Tänk dig en reklamfilm som inte bara säljer bilar utan också startar en musikalisk karriär. 2007 lanserade Saab en kampanj för sina BioPower-bilar med låten "Release Me" av Oh Laura. Reklamfilmen blev en sensation som förändrade både bilmarknadsföring och svensk musik. Låten klättrade till förstaplatsen på listorna och Oh Laura fick sitt stora genombrott. Kampanjen visade hur rätt musik kan lyfta ett varumärke från okänt till omtalat. Miljövänliga bilar behövde en röst som lockade unga bilköpare. Saab hittade den rösten i en catchy poplåt som folk inte kunde sluta humma på.
BioPower-tekniken: Saabs alternativ till vanlig bensin
BioPower-bilar kunde köra på E85 , en blandning av 85% etanol och 15% bensin. Etanolen kom från jordbruksgrödor som majs och sockerrör, vilket gjorde bränslet förnybart. Motorn kunde växla smidigt mellan vanlig bensin och E85 utan att föraren märkte skillnad. Miljövinsten var påtaglig - koldioxidutsläppen minskade med upp till 70% jämfört med ren bensin. Prestandan höll samma standard som traditionella bensinbilar. 2007 ville Saab positionera sig som ett miljömedvetet alternativ när klimatfrågan började få fart. Tekniken var banbrytande men försvann gradvis när elbilarna tog över marknaden. BioPower-satsningen lärde bilindustrin att hållbarhet kunde säljas med rätt marknadsföring (och lite smart timing).
Från reklam till radiohit: Oh Lauras genombrott
Erik Althoff skrev "Release Me" och gruppen Oh Laura framförde låten med energi som passade perfekt för reklamfilmens budskap om frihet. Låten spelades konstant på radio och TV under våren 2007. Den sålde platina och nådde förstaplatsen på Svenska singellistan inom några veckor. Oh Laura uppträdde på Allsång på Skansen samma sommar vilket cementerade deras status som popstjärnor. Reklamfilmen gav låten exponering som få nya artister får. Varje gång någon såg en Saab-reklam hörde de låten, och varje gång låten spelades på radion tänkte folk på Saab. Kampanjen visade att reklam och musik kan skapa en symbios där båda sidor vinner. Oh Laura fick en karriär och Saab fick en identitet som frisk och framåtblickande.
Musikens roll i bilreklam förr och nu
Bildtillverkare har alltid förstått att rätt ljudspår gör reklamen minnesvärd. 2007 valde märken som Saab och Volvo poplåtar som väckte känslor av äventyr och frihet. Volkswagens "Pink Moon" med Nick Drake och Cadillacs användning av Led Zeppelins "Rock and Roll" är klassiska exempel. Musiken måste matcha bilens personlighet - sportbilar får rocklåtar medan familjebilar får mjukare toner. Elbilstillverkare använder ofta elektronisk musik eller naturliga ljud för att betona teknik och tystnad. Tesla har knappt använt traditionell TV-reklam , medan Polestar satsar på stämningsfull musik i digitala kampanjer. Musiken hjälper oss koppla känslor till varumärken. En catchy låt kan göra att vi kommer ihåg ett bilmärke i åratal.
Lärdomar från Saabs satsning på miljöbilar
Saabs BioPower-kampanj kom före sin tid med sitt fokus på hållbarhet och förnybart bränsle. Bilindustrin lärde sig att miljöbudskap behöver känslomässiga kopplingar, inte bara fakta om utsläpp. "Release Me" gav ett ansikte åt miljövänlig körning som lockade yngre köpare. BioPower försvann eftersom etanolproduktion konkurrerade med matproduktion och elbilar blev billigare att tillverka. Saabs strategi påverkade hur märken som Nissan och Renault senare marknadsförde sina elbilar. Framtidens bilreklam kommer fortsätta använda musik för att väcka känslor kring tekniska innovationer. Skillnaden idag är att kampanjerna sprids på sociala medier istället för TV. Musik förblir nyckeln till att nå hjärtat hos människor som letar efter sin nästa bil.


